Toistin on toistintietokoneelle asennettu sovellus, joka huolehtii sisältöjen hakemisesta palvelimelta, tallentaa sisällöt paikallisesti ja raportoi toimintotiloista palvelimelle.
Mikä on toistin?
Toistin on toistintietokoneelle asennettu sovellus, joka huolehtii sisältöjen hakemisesta palvelimelta, tallentaa sisällöt paikallisesti ja raportoi toimintotiloista palvelimelle. Toistintietokone voi olla ulkoinen laite tai näyttöön sisäänrakennettu tietokone. Toistintietokone ja -ohjelmisto huolehtivat sisältöjen noutamisesta palvelimelta sekä niiden esittämisestä näytöllä.
Etkö tiedä, minkälainen toistin sinulla on käytössäsi? Tarkista tästä.
Pääsääntöisesti jokaisella näytöllä on oma toistimensa, mutta yksi ulkoinen toistin voi ohjata myös useita näyttöjä, joilla halutaan näyttää identtistä sisältöä. Paikallisen tallentamisen ansiosta verkosta riippumattomien sisältöjen näyttäminen ei keskeydy, vaikka verkkoyhteys katkeaisi.
Toistimet iDiD-hallinnassa
Kun haluat tarkastella toistimiesi verkkoyhteyksiä, valitse vasemman reunan näkymävalikosta Toistimet. Näet kaikki toistimet, jotka toimivat tunnuksillesi luodulla tasolla tai sitä alemmilla tasoilla. iDiD-hallinta on asennettu toistintietokoneelle, joka huolehtii sisältöjen noutamisesta palvelimelta sekä niiden esittämisestä näytöllä.

Halutessasi voit tarkastella toistimien verkkoyhteyksiä myös Kotinäkymässä. Näkymä esittää kartalla kaikki toistimet, jotka toimivat tunnuksillesi luodulla tasolla tai sitä alemmilla tasoilla.
Perustiedot ja haku
Voit määritellä, kuinka monen tason toistimia haluat tarkastella valikossa Rajoita hakusyvyys. Rajoituksella valitset, monenko alatason toistimet näytetään. Valitse hakusyvyydeksi 1, jos haluat näyttää vain nykyisen tason toistimet.
Hae toistimia kirjoittamalla toistimen nimi toistinruutujen yläpuolella olevaan Hae-kenttään.

Jokainen toistin esitetään omalla rivillään, jossa näkyy toistimesta seuraavat tiedot:
- TILA: Onko toistin yhteydessä verkkoon. Tila ilmaistaan liikennevalotyyppisin värikoodein: vihreä, keltainen ja punainen.
- VIIIMEKSI NÄHTY: Milloin toistin on viimeksi ottanut yhteyttä palvelimeen.
- TASON NIMI: Sisältötaso, jolle toistin on rekisteröity.
- NIMI: Toistimen nimi.
- AIKAVIRHE: Aikaero toistimen ja palvelimen välillä sekunteina. Suuri aikaero voi aiheuttaa ongelmia esimerkiksi sisältöjen aikatauluissa.
Verkkoyhteyden TILA
Toistimen säännöllinen yhteys palvelimelle on tärkeää, jotta uudet sisällöt ja olemassa oleviin sisältöihin tehdyt muutokset voidaan päivittää ja HTML-sisältö voidaan esittää ilman katkoksia. Toistimet-näkymässä on kaksi tapaa tarkastella toistimien verkkoyhteyden tilaa, Tila ja Viimeksi nähty. Viimeksi nähty kertoo ajan siitä, kun toistin on viimeksi nähty palvelimella. Sama asia havainnollisestaan kohdassa Tila käyttämällä vihreitä, keltaisia ja punaisia ympyröitä.
Vihreä: verkkoyhteys kunnossa, nähty palvelimella korkeintaan minuutti sitten
Keltainen: 1 min - 1 tunti
Punainen: > 1 h
Toistimen verkkoyhteyden tilanteen näkee myös näytöltä (ellei näytön tilatietoja ole erikseen asetuksista määritelty pois näkyvistä). Kaksi vihreää ympyrää näytön vasemmassa alalaidassa tarkoittaa, että toistimen verkkoyhteys on kunnossa. Jos näytöllä on yksi tai kaksi punaista ympyrää, toistimen verkkoyhteydessä on ongelmia.
Kannattaa lukea myös ohjeartikkeli: Toistinten offline-tiedotteiden tilaaminen.
VIIMEKSI NÄHTY - Toistimen yhteys palvelimeen
Toistin ottaa automaattisesti yhteyttä palvelimeen useita kertoja minuutissa päivittääkseen näytettäviä sisältöjä, mikäli niissä on tapahtunut muutoksia. Voit tarkastaa, että toistin toimii normaalisti katsomalla toistinruudusta, milloin toistin on viimeksi ottanut yhteyttä palvelimelle kohdassa Viimeksi nähty. Tarkasta ajantasainen tilanne päivittämällä sivu selaimen päivityspainikkeesta tai painamalla näppäimistöstä F5.
Normaalisti viive yhteydenottojen välillä on korkeintaan muutamia sekunteja. Jos aika, jolloin toistin on viimeksi nähty palvelimella on tätä pidempi, voi toistimen verkkoyhteydessä olla katkos. Kokeile tällöin päivittää sisältöä nähdäksesi, päivittyykö sisältö ruudulle normaalisti. Ongelmatapauksissa ota yhteyttä tukeemme jättämällä tiketti tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen tuki@idid.fi.
TASON NIMI
Sisältötaso, jolle toistin on tällä hetkellä rekisteröity. Tason nimeäminen tapahtuu tilausten mukaan iDiD-väen toimesta.
NIMI
Toistimen nimeäminen tapahtuu tilausten mukaan iDiD-väen toimesta. Nimen tarkoituksena on selventää mistä toistimesta on kyse. Nimessä voi olla osa tason nimestä, toistintietokoneen tunnistetietoja sekä muita tarkentavia seikkoja.
Toistimen nimestä tunnistat ulkoisen toistintietokoneen esim. AO12345 tai F2S/F2SW12345 tai esim. Win10IoT -alkuisilla tunnisteilla
Sisäisen toistintietokoneen tunnistat taas toistimen nimestä esim. SSSP, Philips, Tizen, LG, SoC -lyhenteistä.
Toistimen verkkoyhteyden palauttaminen
Uudelleenkäynnistä ulkoinen toistintietokone tai infonäyttö, jossa on sisäinen toistin.
Mikäli uudelleenkäynnistys ei auta tilanteeseen, lue lisää vianselvityksen tarkistuslista -ohjeartikkelista.
Muokattu: Ke, 3 Helmi, 2021 at 11:04 AM
Päivitetty 12.8.2021 PL
Muokattu 6.9. 2021 TR
Muokattu 30.9. 2021 TR